Posted by: xabeldiz | Marzu 1, 2024

El h.errucarril del interior del oriente d’Asturies

A finales del añu pasáu llegó el h.errucarrill d’anchor européu a Asturies y conelli la posibilidá de que los empresarietes del centru d’un y otru país puedan aconceyar en persona nel mesmu día, con tolas ventaxas que nestos tiempos de fria comunicación cibernética tien. Al marxe del mio paecer sobre marafundiar miles de millones por llegar a Madrid en venti minutos menos, quedaría la urxencia y necesidá estratéxica d’articular el territoriu asturianu d’una forma valiente y decidida. Pos ta mui bien llegar d’Uviéu a Madrí en 3 horas o menos pero ye que ta fatal echar más de 3 horas d’Uviéu a Llanes y yá pa que dicir a Bustio.

Acababa’l sieglu XIX y na prensa del oriente d’Asturies h.acíase un llamamientu a la defensa de la construcción d’una rede de h.errucarril que h.uera pel interior pa dar cobertura a la importante actividá minera y industrial que se desenvolvía na nuestra comarca. Pasó’l tiempu, pasaron los años y acabó quedando pa via verde, eufemismu col que dieron en nomar a las vieyas llinias h.erreas camudadas en caminos de suelu como forespán. Cuántu meyor serviciu daría volver a montar un tranvía de Les Arriondes a Cuadonga. Y cuántu cambiaría’l nuestru territoriu si lo que vien equí nun quedara durmiendo en daqué caxón.

Estación de La Venta Cangues. Semeya de Modesto Montoto 1917. Muséu del Pueblu d’Asturies

SECCIÓN DE NOTICIAS

El Oriente de Asturias, 15 d’abril de 1900

Al favorecernos nuestro ilustrado colega de Cangas de Onís, El Auseva, reproduciendo el artículo “Con tiempo” sobre la conveniencia para este Partido de prolongar el ferrocarril Cantábrico desde Posada a Cangas de Onís, dice:
“En un todo conformes con el colega, puede desde luego contar con nuestra modesta, pero decidida cooperación, en tan importante asunto.

Sin perjuicio de insistir sobre el particular, nos permitimos hacer la siguiente pregunta: ¿No sería conveniente para el fin que nos proponemos que a la mayor brevedad se reuniesen en Onís, por ejemplo, comisionados de los Ayutnamientos de Llanes, Ribadedeva, Peñamellera Alta y Baja, Cabrales, Onís y Cangas de Onís, para tratar de la prolongación del ferrocarril Oriental?

Esperamos la contestación de El Oriente, suponiendo que ha de estar conforme con nosotros por aquellos de “a Dios rogando y con el mazo dando”

Como en los negocios públicos se procede casi siempre en esta nación sin ventura contra los que debe ser, no nos extrañaría que los Ayuntamientos interesados siguiesen la máxima dejar hacer y dejar pasar, ni tampoco que, aprovechando el estudio del señor Gónima en que tanta parte tomó el distinguido D. Miguel Abajo, se decidiesen las empresas asociadas a continuar la línea por Ribadesella. Lo que sí podemos asegurar es que la idea de El Auseva y nuestra no ha caído en terreno estéril pues los representantes de ambas Compañías han comprendido al primer golpe de vista que el ferrocarril de Cangas por Cabrales es el gran negocio de esta zona oriental. Así lo creemos también nosotros que, como es natural preferimos las dos líneas, fáciles de unir por tranvía en el rio de las Cabras. Como los minerales suben mal y bajan bien, la línea de Panes por el Cares y el Casaño al frente de Hortiguero, el asunto se realizará por las mismas compañías mineras, aunque las del ferrocarril no lo intentasen y, como la comarca de Cangas y Onís son ricas por el subsuelo y además el suelo y la distancia corta, también es innegable la prolongación desde Hortiguero a dicha cabeza de partido. En cualquier forma que sea, los Ayuntamientos deben agitarse en defensa de sus vecinos hasta conseguir la ejecución de la via de Cangas ya que la otra, al parecer, esta decidida. Cuenten El Auseva, de Cangas y El Eco de los Valles, de Peñamellera, con nuestra humilde labor.


Leave a comment

Categoríes